top of page

וישמע יתרו :רש"י מה שמועה שמע ובא


בס"ד

וישמע יתרו כהן מדין חותן משה את כל אשר עשה ה' למשה וישראל עמו כי הוציא ה' את ישראל ממצרים . ורש"י מביא בשם המכילתא מה שמועה שמע ובא קריעת ים סוף ומלחמת עמלק. ועמדו על זה המפרשים שכוונת המדרש הייתה על המילה מה שמועה שמע ובא

שהלוא מפורש בפסוק עצמו כי הוציא השם את ישראל ממצרים . אלא הכוונה שהביא אותו לבוא ולהתחבר לעם היהודי ולעשות תשובה. עוד צריך ביאור גם שיתרו זכה ששמו יהיה מוזכר בפרשה בתורה לעולמים שאפילו משה רבנו עליו השלום והאבות הקדושים לא זכו לזה .

קודם כל צריך ביאור שיתרו לא היה סתם אדם רגיל אלא הפסוק מורה על זה בפרוש שהיה אדם גדול שנאמר כהן מדין . תארו לעצמכם משהו בממדים של נשיא ארצות הברית או אפיפיור של רומא שמחליט יום בהיר אחד לעזוב את העם שלו ואת הדת שלו ומודיע להם שטעה, איזה אומץ וגבורה יש בזה ואיזה נקודה אמתית יש בדבר הזה לעזוב את כס המלכות שאתה נמצא בו את הכוח ואת כסף והכבוד ולהתבטל לפני מנהיג חדש משה רבנו שעד לפני כמה שנים היה רועה את צונו אותה נקודת אמת שהייתה בו זיכתה אותו להתחבר לתורה ולמשה כי משה אמת ותורתו אמת וכל מי שיש בו את נקודת האמת זוכה לבסוף להתחבר לתורה וזה מה שהיה ליתרו ,הרי בשירת הים לאחר קריאת ים סוף כל העולם שמע על זה שנאמר אז נבהלו אלופי אדום אלי מואב יאחזמו רעד תיפול עליהם אימתה ופחד וכו, אם כך מדוע לא בוא כולם אחרי שראו את הנסים הגדולים האלה כמו שהמדרש אומר שבזמן קריאת ים סוף כל המים בעולם נחצו לשניים אפילו כוס מים שאדם החזיק בידו הייתה חצויה כשלא הבין את הפלא פרצה השמועה שישנו עם אחד שיוצא עכשיו ממצרים והאלוקים שלהם פותח להם את הים אז מדוע לא באו גם הם? כי ישנו כלל נסים לא מחזרים בתשובה אלא רק מי שיש בו את נקודת האמת יכול לקבל את התורה ואת זה היה ליתרו ולכן זכה שתיקרא פרשה על שמו לדורות,להורות לכל אדם שיש בו את נקודת האמת ואפילו הוא רחוק מאוד כרגע מהתורה והמצוות , בוא תתקרב והתורה כבר תאיר לך הדרך.

עוד יש לומר ידוע שיתרו היה אחד משלושת יועציו של פרעה שהיו בזמן הגזרה "כל הבן היילוד היאורה תשליכוהו". "שלושה היו באותה עצה [של הבה נתחכמה לו], בלעם ואיוב ויתרו. בלעם שיעץ, נהרג. איוב ששתק, נידון ביסורין, יתרו שברח, זכו מבני בניו שישבו בלשכת הגזית .

וכמו שכתבנו לעיל שיתרו היה כהן מדין וודאי היה מחפש אחר האמת וחיפש הוא לעבוד את האלוקים בדרך כל שהיא ומה הייתה באמת הנקודה שבא יתרו ראה שהשם הוא האלוקים והוא האמת .

אחרי קריאת ים סוף ואחרי שיתרו פוגש את משה ולאחר כמובן אותה עצה עם פרעה הבין יתרו ואמר כך עתה ידעתי כי גדול ה' מכל האלוהים כי בדבר אשר זדו עליהם" והכוונה שראה שהקדוש ברוך הוא עובד מידה כנגד מידה כי באותה עצה נאמר להרוג את הזכרים בעם ישראל בטביעה ביאור . ובקריאת ים סוף השם נפרע ממצרים בכל פרשיו וחיילו וטבעו בים סוף . את זה ראה יתרו ומיד הבין שזה מיד השם וכי הוא עובד מידה כנגד מידה מיד עשה תשובה על מעשיו שהרי היה עליו למחות על אותו עצה שיעץ בלעם הרשע ולא מחה וברח.

מיד עשה תשובה על מעשיו ואמר הבנתי את השם היכן שקלקלתי שם אתקן ומיד יעץ למשה עצה טובה. ויאמר חותן משה, אליו: לא-טוב, הדבר, אשר אתה, עושה. נבול תיבול--גם-אתה, גם-העם הזה אשר עימך: כי-כבד ממך הדבר, לא-תוכל עשוהו לבדך. עתה שמע בקולי, איעצך, ויהי א-לוקים, עימך; היה אתה לעם, מול הא-לוקים, והבאת אתה את-הדברים, א-ל-הא-לוקים. ואתה תחזה מכל-העם אנשי-חיל יראי א-לוקים, אנשי אמת--שונאי בצע; ושמת עליהם, שרי אלפים שרי מאות, שרי חמישים, ושרי עשרות וכו'..

שיתרו הבין שאם אפשר לקלקל אפשר גם לתקן באותו מעשה שעשה מידה כנגד מידה .

שנזכה כולנו למידת האמת וקבל את הכל באהבה

צחי לאון


Featured Posts
Recent Posts
עקוב אחרנו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
No tags yet.
bottom of page