top of page

כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע

כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע

Earth

בספר הקדוש "דברי משה" להרב הקדוש רבי משה מדולינא נאמר. ידועה הקושיא הגדולה על מה שהקדימו עם ישראל נעשה לנשמע הרי איך אפשר לעשות לפני ששומעים ויודעים מה לעשות, ובמיוחד שאמרו זאת לפני קבלת התורה. וכעין זה מקשה שם הרב גם על מאמר חז"ל קיים אברהם אבינו את כל התורה כולה עד שלא ניתנה, איך היה יכול לקיים את התורה קודם שניתנה , מהיכן ידע אברהם מה לעשות.

ומבאר שם הרב על דרך הזה שהנה תרי"ג המצוות הם כנגד תרי"ג אברים וגידים של האדם , וכמו שלגוף יש אברים כך ישנם רמ"ח אברים ושס"ה וגידים לנשמה שמקבלים את כל חיותם על ידי קיום תרי"ג המצוות.

אם כן מן הראוי היה שכמו שאין צורך לפתות את האדם לאכול לצורך קיום גופו כי הקדוש ברוך הוא ברא בו כלים ומנגנונים שמצד טבעו של האדם מתאווה מעצמו לאכול ולהחיות את גופו מבלי שום כפיה ולחץ, ואפילו תינוק בן יומו מכיר ומבין מעצמו רעבון נפשו ובוכה עד שמאכילים אותו.הרי שכך היה אמור להיות גם בעניני כל התורה, שכל איש ישראל יהיה תאב מעצמו לקיים את כל תרי"ג המצוות שהם המזון הרוחני לנשמתו.

ומדוע אין זה כך. מחמת גודל עכירות החומר שמרוב גשמיות אינו מסוגל להבין ולהרגיש שום ענין רוחני,והחומריות עומדת לו כמחיצה המפסקת בין האדם לבין הרוחניות. אכן אברהם אבינו עליו השלום זיכך את חומרו בתכלית הזיכוך כמאמר חז"ל(נדרים לב ) בן שלוש שנים הכיר אברהם את בוראו , ועוד אחר כך נצרף והזדכך בכבשן האש באור כשדים עד שלא נשאר ממנו שמץ של גשמיות והראייה שהרי האש לא שלטה בו.

ולכן לא היה צריך אברהם אבינו ללימוד התורה והמצוות,כיוון שאבריו היו נמשכים מעצמם בחפצם לקיים את המצווה. כמו שבטע האדם שהוא תאב לאכול כך היה אברהם אבינו נמשך לקיים את כל תרי"ג המצוות לפני שניתנה לו.

ועל פי זה אפשר לבאר את ענין נעשה קודם לנשמע. שהנה אמרו חז"ל שעמדו עם ישראל בהר סיני פסקה זוהמתן , הכוונה שהזתכך החומריות שבהם ביותר ועל ידי זה הגיעו למדרגת שהקדימו נעשה לנשמע, שעוד לפני שישמעו מה לעשות אבריהם נמשכים לעשות את רצון ה'.

ובזה יובן גם מה שאמר מחבר ההגדה "אילו קרבנו לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה דיינו, שלכאורה מה היה לנו מזה שקרבנו להר סיני אם לא נתן לנו את התורה.

אלא אפשר להבין עכשיו שבזה שרק התקרבו להר סיני פסקה זוהמתן והיה זיכוך החומר ביותר ויכלו לקיים את התורה מעצמם בדיוק כמו אברהם אביהם שקיים את כל התורה עוד לפני שניתנה

ועל כן מסיים בעל ההגדה כך שטובה כפולה ומכופלת למקום עלינו , שקרבנו להר סיני ונתן לנו את התורה שיכלו לעלות לעוד מדרגות רוחניות

שנזכה כולנו להוריד מעלנו את עובי הגשמיות ונרוץ לקיים לשמור ולעשות את דברי אבינו שבשמיים אמן

מלוקט מדברי האדמו"ר מסלונים ספר "נתיבות שלום"

שבת פרשת משפטים: כ"ד שבט

לעילוי נשמת יעקב בן ג'מילה דינה בת שמחה מרים בת לונה יצחק בן חיים קמי בת ג'ולייט

Featured Posts
Recent Posts
עקוב אחרנו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
No tags yet.
bottom of page